Salut mental i ansietat

Després d'un any i mig de pandèmia i amb casos com els de l'esportista Simon Biles a les olimpíades de Tòquio 2020, la salut mental té més importància que mai.

La meva relació amb l'ansietat ve de fa molt temps. Fa uns anys, per mirar d'entendre-ho millor, vaig estar llegint diferents llibres i en vaig fer aquest resum.

En qualsevol cas, no soc profesional de la salut mental i hi pot haver errors, si creus que necesites ajuda parla amb el teu metge.

Ansietat i por

Són respostes normals a una amenaça percebuda. Activen símptomes mentals desagradables com la sensació d'indefensió, confusió, aprensió, inquietud i pensaments negatius reiterats.

Símptomes

A algunes persones el fet de pensar en situacions temudes els pot provocar ansietat i atacs de pànic.

Si l'ansietat es produeix només en una situació particular, es diu pànic situacional o fòbic. Si s'activa per pensar en una situació determinada, es diu ansietat anticipatòria o pànic anticipatori.

Trastorn del pànic

La majoria associa vàries activitats o situacions amb els atacs de pànic i comença a evitar aquestes activitats i situacions. A això se li diu trastorn del pànic amb agorafòbia.

Fòbia social

La fòbia social es caracteritza per la por a patir vergonya o humiliació en situacions socials. A conseqüència d'aquesta por s'eviten les situacions on un ha d'actuar i sotmetre's a l'examen dels altres. La fòbia social és una forma extrema d'ansietat d'acompliment.

Unes altres formes comunes: dificultat per fer servir lavabos públics, por a escriure el nom o a firmar en presència d'altres, dificultat per menjar o beure en públic i temor a ruboritzar-se.

Personalitat d'ansietat elevada

La clau de l'èxit és aprendre a moderar aquestes característiques i aprofitar-les només en les ocasions que resulten apropiades.

Arrels de la personalitat d'ansietat elevada

Factors que poden produir trets d'ansietat elevada

Només cal la presència d'uns pocs d'aquests factors per produir els trets d'ansietat elevada.