El dilema de les xarxes socials

L'aparició de les xarxes socials ja fa més de deu anys ha canviat la forma com ens comuniquem i l'ús que fem d'internet. Estan presents en el nostre dia a dia i paraules com hashtag o like no són estranyes a les nostres converses.

Plataformes com Facebook o Twitter s'han convertit en gegants que aglutinen grans quantitats d'informació i que facturen xifres astronòmiques any rere any gràcies al seu model de negoci basat en la venda d'espais publicitaris, monetitzant així el contingut creat pels seus usuaris.

Per maximitzar el rendiment dels anuncis aquestes xarxes socials seleccionen els continguts amb algoritmes que mantenen als seus usuaris connectats el màxim temps possible, a més de segmentar-los en diferents perfils que posen a disposició dels anunciants.

Això ha creat nous problemes com la qüestió de la privacitat o la difusió de fake news. Les xarxes socials majoritàries han mostrat poc interès a buscar-ne solucions que jugarien a la seva contra, arribant fins i tot a l'enfrontament entre Facebook i Apple a causa de les millores de privacitat introduïdes al sistema operatiu d'Apple.

És cert que el fracàs de App.net i el seu model de subscripcions va ser estrepitós, però altres plataformes com Twitch o Clubhouse estan demostrant que hi ha altres models que poden ser viables a la vegada que permeten que els creadors de continguts també se'n beneficiïn.

Aquests no són els únics problemes, n'hi ha d'altres fins i tot més greus com el cyber-bulling o el FOMO que tard o d'hora s'hauran d'afrontar.

Innovació a les xarxes socials

Plataformes com tru.net proposen una nova forma d'evitar la difusió de fake news. La veracitat del contingut publicat pot ser disputada per marcar-la com veraç o no, afectant així a la reputació dels usuaris.

Altres com Mastodont i Diaspora aposten per la descentralització de la informació aconseguint així una millora considerable quant a la privacitat dels usuaris.

Bitclout ha causat controvèrsia en els darrers mesos per ser la primera xarxa social basada en el blockchain, una base de dades distribuïda que es va popularitzar amb el Bitcoin.

Es tracta d'una plataforma de micro-blogging a l'estil de Twitter amb la diferència que no depèn de cap empresa, tot el contingut publicat pels seus usuaris queda emmagatzemat a aquest blockchain públic. Això facilita l'aparició de competidors que en podrien fer ús i afavoreix una major innovació.

Està per vora si aquestes innovacions poden solucionar els actuals problemes de les xarxes socials a gran escala i sense introduir-ne de nous. El model basat en la publicitat està demostrant ser perjudicial fomentant l'addicció, la desinformació i generant grans beneficis econòmics que no repercuteixen en els creadors de continguts.